دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم پایان نامه) در قالب فایل word

توسط | دی ۱۱, ۱۳۹۵

دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم ۲۷ صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و …

————————————————————————

بخشی از متن :

تدریس

تعاریف زیادی از تدریس انجام گرفته است. یک سلسله فعالیت ­های منظم و هدفدار و از پیش طراحی شده (صفوی، ۱۳۷۵). بیان صریح معلم درباره ­ی آنچه باید یاد گرفته شود (همان منبع). به وجود آوردن تغییر مناسب در رفتار شاگرد (دیویس، ۱۳۷۷). شعبانی (۱۳۸۳) تدریس را تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد می­ داند. تدریس فعالیتی است که در کانون و نقطه تلاقی همه عناصر آموزشی قرار دارد و مهم­ترین عملکرد معلم در کلاس درس محسوب می ­باشد که زمینه را برای یادگیری فراهم می­سازد. تدریس فرایند تسهیل کننده­ ی یادگیری است (مرادی و همکاران، ۱۳۹۰).

رویکرد جدید در تدریس

امروزه دیدگاه بشر از تدریس صرف در کلاس درس فراتر رفته و رویکردها و گرایش­های جدید که حاصل یافته­ های علوم تربیتی، روان­شناسی، جامعه شناسی و مدیریت هستند، در عرصه تدریس و معلمی توجه دارد، این رویکردها سبب می ­شوند که معلمین با وسعت نظر بیشتری به تدریس و نقش خود بنگرند و با بکارگیری آن­ها کیفیت یادگیری و رشد همه جانبه دانش ­آموزان را بهبود بخشند (سمیعی رومدشتی، ۱۳۸۸).

امروزه تدریس، در آموزش و پرورش فقط «تدریس و یاددادن» نیست، بلکه «برانگیختن و راهنمایی یادگیری و یادگیرندگان» است. معلم موفق، معلمی نیست که تنها آموزش می ­دهد، بلکه کسی است که فرصت­های یادگیری را فراهم می ­سا­زد (شعاری­نژاد، ۱۳۸۱).

الگوهای تدریس

الگو، معمولاً به نمونه ی کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ­ای از اشیای بی­ شمار گفته م ی­شود که ویژگی­های مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ­ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرش­های تعلیم و تربیت خواهد داشت (سمیعی رومدشتی، ۱۳۸۸).

الگوهای تدریس ابزار مهمی برای گشودن راه سازماندهی آموزش و پرورش، برای بهره­ گیری از انواع هوش و افزایش یادگیری است. بنابراین بسیاری از تفاوت­هایی که در اغلب آموزش­های سنتی بازدارنده یادگیری هستند، مانند تفاوت­های جنسی، نژادی، فرهنگی و زمینه ­های اقتصادی- اجتماعی، در مقابل قدرت آموزش و پرورش با الگوهای تدریس که ابزار آموزش به خویشتن را در اختیار دانش آموزان قرار می­ دهد، ناچیز است (بهرنگی؛ آقایاری، ۱۳۸۳).

هنر معلم در انتخاب الگوها و روش­های تدریس نمایان می­شود شاید بتوان گفت به تعداد معلمان روش تدریس وجود دارد؛ چرا که روش­های تدریس بیشتر شخصی هستند. هر معلمی به تجربه و گذشت زمان شناخت نسبتاً کاملی از خود و ضعف­ها و قوت­ هایش به دست می­ آورد و با تکیه بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری شخصی خود روش تدریس مناسب را انتخاب می­ کند. اما الگوهای عامتری هم برای روش تدریس وجود دارند و در حقیقت چارچوب­ هایی هستند که روش­های تدریس درون آن­ها جای دارند (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).

باید باور کرد که روزگار «معلم محوری» سپری شده و عصر تازه دانش ­آموز محوری آغاز شده است. امروزه نظام آموزش را بردار دو سویه معلم و شاگرد مشخص می­ کند و به مدد وارد شدن دانش­آموزان به دنیای تدریس، معلم به راحتی می­ تواند براساس توانایی شاگردان خود، الگو یا الگوهای مناسب آموزشی را انتخاب کند. نه تنها به کفیت تدریس بهبود بخشد، بلکه فرصتی برای بروز استعدادها، خلاقیت­ها و مهارت­های فردی در اختیار دانش ­آموزان قرار دهد اما چشم دوختن به معلم و دقیق شدن به پالایش و نو شدن او کافی نیست. توجه به لایه دوم نیز که همان کیفیت شغلی است، ضروری به نظر می­رسد. معلم باید از کفایت شغلی مناسب برخوردار باشد تا بتواند با اطمینان و آرامش، پذیرای تحولات پیرامون خویش باشد. معلم به عنوان کلید طلایی کیفیت تدریس، می ­تواند متضمن پوست­ اندازی کالبد قدیمی مدارس باشد. در فرایند آموزش، معلم اثربخش معلمی است که ضمن آشنایی با انواع روش­های تدریس با بهره­گیری از الگوهای گوناگون تدریس و با توجه به موضوع درس، اهداف آموزشی، شرایط محیط و … الگوی مناسب را انتخاب کند و با تدریس مؤثر، موجبات حفظ پویایی و تکامل را در دانش­ آموزان به وجود آورد (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).

طبقه ­بندی الگوهای تدریس

در یک تقسیم ­بندی، الگوهای تدریس به دو دسته عمده الگوهای مکانیستی و الگوهای ارگانیستی تقسیم می ­شوند. در الگوی مکانیستی که الگویی بسیار قدیمی است، شاگرد به عنوان موجودی غیرفعال، تهی و انفعالی در نظر گرفته می ­شود که ذاتاً تنبل و تن­ پرور است. مطابق این الگو، فعالیت در اثر فشار نیروهای خارج انجام می­ گیرد. بنابراین، هدف آموزش و پرورش انتقال فرهنگ، پر کردن ذهن شاگرد و شکل دادن رفتار او مطابق با روش­های از قبل تعیین شده است. این الگو بیشتر «معلم مدار» نامیده می­ شود. هدف این گونه الگوهای یادگیری فقط گذراندن امتحان به منظور ارزیابی حافظه است. در مقابل الگوهای مکانیکی، الگوهای ارگانیکی مطرح می ­شوند که طبق آن­ها، توجه به شاگرد و توانایی­ های او از اهمیت خاصی برخوردار است. مطابق این الگو شاگرد به عنوان موجودی که ذاتا فعال است در نظر گرفته می­ شود. و هدف آموزش و پرورش بهبود و پرورش مداوم افراد در جهت به ظهور رساندن توانایی­ های بالقوه آنان است. این الگو را الگوی «شاگرد مدار» نیز نامیده ­اند (آزمون، حسنلو، ۱۳۹۱).

————————————————————————

بخشی از منابع :

– شعبانی، حسن، ۱۳۸۶، روش تدریس پیشرفته، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.

– مرادی، مسعود؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود؛ موسی­ پور، نعمت الله، ۱۳۹۰، مبانی و ویژگی­های یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری، فصلنامه­ی روانشناسی تربیتی، شماره بیستم.

– آزمون، جواد؛ حسنلو، محمدباقر، ۱۳۹۱، معلمان تربیت بدنی و الگوهای تدریس، آموزش تربیت بدنی، دوره سیزدهم/شماره ۲٫

– جوادی ­پور، محمد؛ عسگری، مجیدعلی؛ کیامنش، علیرضا و محمد جنیری، ۱۳۸۵، طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره۱۲٫

– ملائی­ نژاد، اعظم، ۱۳۹۱، صلاحیت­هاى حرفه­اى مطلوب دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایى، فصلنامه نوآوری­هاى آموزشى، شماره ۴۴، سال یازدهم.

– شاه­ نعمتی، سیده­ زهرا؛ فانی، حجت­ الله، ۱۳۸۷، مقایسه اثر پیش سازمان دهنده و روش سخنرانی در افزایش یادیاری و وسعت انتقال و رابطه­ی آن با سطح عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی شهر مرودشت، پژوهشنامه­ تربیتی، سال چهارم، شماره ۱۶٫

– Grant, Carl A. & Maureen Gillette (2006). A Candid Talk to Teacher Educators about Effectively Preparing Teachers Who Can Teach Everyone’s Children, Journal of Teacher Education , Vol. 57, No. 3

– Avalos, Beatrice. (2005). Learning to teach in the knowledge society: The cace of chile, in juan manuel moreno, Learning to teach in the knowledge society, final report World Bank.

-Pregnet, R. (2000). Teaching Methods and group work. Charting your course: how to prepare to teach more effectively. Atwood Publishing, Madison, Wisconsin, pp 74-98.

– Gordon, Mordechai. (2008). Between Constructivism and Connectedness, Journal of Teacher Education,Vol 59, No 4, PP 322-331.

مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *