مبانی نظری و پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی ( فصل دوم پایان نامه )

توسط | دی ۱۱, ۱۳۹۵

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی ( فصل دوم پایان نامه ) در ۳۳ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

وجود عقب مانده در هر خانواده، ساختار و سلامت روان اعضاء خانواده به ویژه والدین را تحت الشعاع قرار می‏دهد. والدین این کودکان عموما در معرض خطر مشکلات مختلف زندگی خانوادگی و دشواری های عاطفی قرار دارند. والدین کودکان دارای مشکل، به احتمال بیشتری با مشکلات روانی، اجتماعی، اقتصادی و هیجانی که غالبا ماهیت محدود کننده، مخرب و فراگیر دارند، مواجه می شوند. در چنین موقعیتی گرچه همه اعضای خانواده و کارکرد آن، آسیب می بیند فرض بر این است که مشکلات مربوط به مراقبت از فرزند مشکل دار، والدین و به ویژه مادر را در معرض خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت روانی قرار می دهد (احمدی، شیخ و سرابندی، ۱۳۹۱). به طور کلی خانواده کودک معلول به لحاظ داشتن کودکی متفاوت با سایر کودکان با مشکلات فراوانی در زمینه نگهداری، آموزش و تربیت آنها روبه روست. این مسایل یعنی وجود کودک عقب مانده در خانواده و تبعات ناشی از آن همگی بر والدین فشارهایی وارد می‌کنند که سبب بر هم خوردن آرامش و یکپارچگی خانواده می‌شوند و در نتیجه انطباق و سازگاری آنان را تحت تاثیر قرار می‏دهد (ولی زاده و یوسفی لویه، ۱۳۹۴). نتایج تحقیقات (رابرتسون، ۲۰۱۵) نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین رضایت زناشویی والدین کودکان معلول، عقب مانده ذهنی و عادی وجود دارد و کودک معلول بر رضایت زناشویی و سازگاری والدین اثر می گذارد. همچنین تحقیقات تاثیر وجود کودک معلول و کم توان ذهنی را بر میزان ابراز وجود در رضایت از زندگی والدین این کودکان گزارش کرده اند (میکائیلی، گنجی و طالبی جویباری، ۱۳۹۱). شواهد حاکی از ارتباط بین شدت و فراوانی مشکلات رفتاری کودکانی که معلولیت ذهنی دارند و مشکلات روانی و استرس والدین، مثل افسردگی و اضطراب وجود دارد (احمدی، شیخ و سرابندی، ۱۳۹۱).

از طرفی نشان داده شده که ابعاد عملکرد خانواده شامل انطباق پذیری، پیوستگی، رضایت از روابط زناشویی، تغییر نقش، رضایت از ارتباط والد-کودک، تضاد، ارتباط، حل مسئله و تصمیم گیری است و مراقبت از فرزند عقب مانده در خانواده بر تمام این موارد تاثیر گذار است (ادوارد، ۲۰۰۸؛ به نقل از حسینی، قاسمی، علوی مجد، منوچهری، علی­حیدری ممقانی و نوروزی، ۱۳۹۲). حضور کودک عقب مانده در خانواده به معنی توالی نسلی سالم منجر به امید، اعتماد و پذیرش دشواری های ناشی از تولد و رشد کودک می باشد، اما حضور یک کودک ناتوان با شرایطی که منجر به ناکام شدن همه آمال و آرزوهای والدین شود منجر به سرکوب شدن امید در والدین می شود (کنعانی، هادی، سلیمانی و آرمان نژاد، ۱۳۹۴).

بر اساس پژوهش­ها والدین کودکان مشکل‏دار، محدودیت­هایی از قبیل بهداشت، احساس محرومیت و سطوح بالایی از استرس و افسردگی را نسبت به والدین عادی تجربه می­کنند(رو آچ، آرموند و بارات، ۲۰۰۹) که بیشترین فشار را در این بین به مادران وارد می شود. والدین کودکان مشکل دار، به احتمال بیشتری با مشکلات روانی، اجتماعی، اقتصادی و هیجانی که غالبا ماهیت محدود کننده، مخرب و فراگیر دارند، مواجه می شوند، که این می تواند سطح امید به زندگی آن ها را کاهش دهد و در چنین موقعیتی گرچه همه اعضای خانواده و کارکرد آن، آسیب می بیند فرض بر این است که مشکلات مربوط به مراقبت از فرزند مشکل دار، والدین و به ویژه مادر را در معرض خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت روانی قرار می دهد (احمدی، شیخ و سرابندی، ۱۳۹۱).



. Roach, Ormond & Barratt

مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *