مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی ( فصل دوم پایان نامه )

توسط | دی ۱۱, ۱۳۹۵

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی ( فصل دوم پایان نامه ) در ۲۷ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

آموزش مهارت­های زندگی اولین بار در سال ۱۹۷۸ تحت عنوان آموزش­های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه­ای با عنوان آموزش مهارت­های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی­های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری­های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا، ۲۰۱۵).

چند ویژگی آموزش مهارت­های زندگی

– اول اینکه آموزش مهارت­های زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارت­های جدید را در چندین حوزه فرا می­گیرد.

– دوم اینکه، آموزش مهارت­های زندگی یک مدل آموزشی است که یک سری مهارت­ها را تدریس می‌کند و منجر به بازگشت و عود کمتر در مراجع می­شود.

– سوم اینکه، شرکت­کنندگان فعالانه در یادگیری و تکمیل مهارت­های زندگی شرکت می­کنند، بنابراین احتمالاً بیشتر احساس مالکیت فرایند آموزش، و کارآمدی را حس می­کنند.

– چهارم اینکه، آموزش مهارت­های زندگی هم برای پیشگیری و هم برای درمان مشکلات روانی یک راه مناسب است و اینکه مؤثرترین و کارآمدترین راه برای یادگیری این مهارت­ها تدریس مستقیم آنهاست (کورسینی و گازدا، ۲۰۱۵).

ضرورت آموزش مهارت­های زندگی

– دانش­آموزان، افرادی هستند که آینده جامعه هر کشور را تشکیل می­دهند. در صورتی که مهارت­های زندگی را آموزش ببینند، با داشتن این مهارت ها قادر خواهند بود از فرصت­های زندگی با بهره­وری بیشتری استفاده کرده و به عنوان افراد موفق­تری در جامعه ظاهر شوند. اهمیت مهارت­های زندگی در حدی است که نیاز به داشتن معلمان متخصص در آموزش این مهارت­ها ضروری به نظر می­رسد، تا نحوه مدیریت روابط اجتماعی، سازگاری و کنار آمدن با فرهنگ­ها و باورهای متفاوت و این که در زندگی روزمره آن ها چه می‌گذرد و برای بهتر کردن زندگی امکان چه کارهایی وجود دارد را به دانش­آموزان آموزش دهد (زیمرمن، ۲۰۱۲).

مشکل آموزش مهارت­های زندگی این است که قوت واقعی آن­، در مفهوم­سازی آن به عنوان یک الگوی آموزشی است و از آنجایی که تعداد زیادی از متخصصان یاری دهنده سلامت روان، هنوز الگوی درمان پزشکی را قبول دارند. آموزش مهارت­های زندگی باید در انتظار مخالفت­ها و مقاومت­های زیادی باشد (کورسینی و گازدا، ۲۰۱۵).

از اهداف دیگر آموزش مهارت­های زندگی می­توان به بعد درمانی آن اشاره کرد چراکه بیشتر بیماران یا مراجعانی که برای مشکلات روان­شناختی یا هیجانی به دنبال کمک هستند، مشکلاتی در حوزه­های مهارت­های زندگی دارند. گروه­های آموزشی مهارت­های زندگی، برای بیمارانی که در بخش­هایی از مهارت دارای مشکل هستند دایر می­گردد. مرکز پزشکی رایج­ترین بخش­هایی که نقص در آنها باعث اختلال روانی می­شود را شامل این موارد می­داند: ارتباطات بین­فردی، معنا یا هدف زندگی، تصمیم­گیری، حل مسئله، روابط زناشویی و خانوادگی. در این مرکز بیمار تشویق می­شود تا آنجا که می­تواند هر یک از این گروه­های آموزشی را گزینش کرده و در آن شرکت نماید (کورسینی و گازدا، ۲۰۱۵).



-Corsini& Gazda

– Zimmerman

مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *