مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی ( فصل دوم پایان نامه )

توسط | دی ۱۲, ۱۳۹۵

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی ( فصل دوم پایان نامه ) در ۳۸ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش


قسمتی از مبانی نظری متغیر:


تعریف و مفهوم هویت سازمانی

فسنفلد (۲۰۱۱) می­گوید هویت سازمانی عبارت است از تعریفی که توسط اعضای سازمان، نسبت به آن سازمان، مطرح می­شود، به گونه­ای که در آن سازمان را از سازمان­های دیگر متمایز می­سازد (ساغروانی و دعائی، ۱۳۹۱، ص ۱۴۶). ون­دیک و رولف (۲۰۰۸) هویت سازمانی را به عنوان یک رابطه شناختی در نظر می­گیرند و از نظر آن­ها زمانی این رابطه ایجاد می­شود که فرد در مفهوم فرد ویژگی­ها و خصوصیات مشابه با افراد موجود در سازمان داشته باشد هویت سازمانی مفهومی است که برای توصیف رابطه فرد با سازمان بکار می­رود. به نظر وی (۲۰۰۷) فرض اساسی این است که هر موجودیتی دارای یک هدف است که آن موجودیت را تعریف نموده و واقعیت آن را نمایان می­سازد، بنابراین هویت سازمانی می­تواند به عنوان عنصری که مختصات اصلی یک سازمان را بازگو می­نماید، تعریف شود (رحیم­نیا و نیکخواه­فرخانی، ۱۳۹۰).

از دیدگاه پوسا (۲۰۰۶) هویت سازمانی شامل آن دسته از ویژگی­هایی است که اعضای سازمان به عنوان ویژگی اصلی سازمان احساس می­کنند، ویژگی­هایی که سازمان را به­طور منحصر به فرد توصیف می‌نمایند و در طول زمان از ثبات نسلی برخوردارند. به عبارتی وقتی به گذشته، حال و آینده سازمان می‌نگریم، آن دسته از ویژگی­های سازمان که محوری­ترین، پایدارترین و متمایزترین ویژگی­ها به شمار می‌آیند، هویت سازمان را تشکیل می­دهند. همچنین هویت سازمانی عبارت از تلاش برای پاسخ­دادن به این پرسش است که ما به عنوان سازمان که هستیم؟. در تعریفی دیگر، فولر و همکاران (۲۰۰۶) هویت را به منزله یک سازه شناختی- ادراکی و ایجاد­کننده بستری برای شکل­دهی و تفسیر ایده­ها و احساسات کارکنان نسبت به سامان تعریف کرده­اند و این احساس هویت متاثر از جنبه­های محوری، بادوام و متمایز سازمان دانسته شده است. اعضای یک سازمان هنگامی که ویژگی­های مشخصه سازمان را به منزله ویژگی­های تعریف شده خود می‌پذیرند، از نظر روانی به آن سازمان منتسب می­گردند.


به نظر اپیتروپکی و مارتین (۲۰۰۵) هویت را می­توان در طیفی از هویت شخصی تا هویت اجتماعی در نظر گرفت و هویت سازمانی می­تواند به عنوان مشکل خاصی از هویت اجتماعی مفهوم­سازی شود، و در این زمینه هریس و کامرون (۲۰۰۵) به نقل از مائل و همکاران بیان می­کنند که هویت سازمانی براساس درونی­کردن ویژگی­ها، اهداف و موفقیت­های سازمانی توسط کارکنان مشخص می­گردد، به نحوی که فرد نسبت به سازمان احساس یگانگی و تعلق می­کند و به میزان پذیرش کارکنان از اهداف، ارزش­ها و مقصد سازمانی اشاره می­کند (فاستر و هایت، ۲۰۰۷). به زعم راواسی و ون رکام (۲۰۰۳) هویت سازمانی را می‌توان ” آن گونه که افراد درون سازمان، خود را به عنوان اعضای یک گروه، سازمان یا اجتماع شناسایی و طبقه بندی می کنند” تعریف کرد (محمدزاده و همکاران، ۱۳۹۲).


از دیدگاه فورمن و وتن (۲۰۰۲) هویت، اساساً در برگیرنده یک رشته باورها یا معانی است که به سئوال ” من چه کسی هستم” یا در مورد سازمان، ” ما چه کسانی هستیم” پاسخ می­دهد. به زعم فولر و همکاران (۲۰۰۶) این عامل، زمانی اتفاق می­افتد که فرد از خویشتن به عضویتش در سازمان متصل گردد. هم­چنین کان و نلسون (۲۰۰۲) هویت سازمانی به حدی اشاره می­کند که


مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *