مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کم‌توانی ذهنی و جسمی

توسط | دی ۹, ۱۳۹۵

.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) کم‌توانی ذهنی و جسمی در ۱۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

.

قابل ویرایش : بله

منابع : جدید و آپدیت شده

فرمت فایل : ورد

نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .

پشتیبانی تخصصی : ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴ ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )




.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف کم‌توانی ذهنی

کم‌توانی ذهنی مثل داشتن یک صفت، مثلاً چشم‌های آبی یا یک ویژگی مثلاً قدکوتاه یا لاغری نیست. کم‌توانی ذهنی، نه یک اختلال پزشکی و نه یک اختلال ذهنی است. کم‌توان ذهنی عبارت است از یک وضعیت خاص عملکردی که در دوران کودکی شروع می‌شود و مشخصه آن محدودیت در مهارت‌های هوشی و انطباقی است. کم‌توانی ذهنی درواقع نشانگر “هماهنگی” بین قابلیت‌های افراد از یک‌سو و ساختار و انتظارات محیط آن‌ها از سوی دیگر است. کم‌توان ذهنی به افرادی اطلاق می‌گردد که براثر نارسایی و نقص درکنش مغزی دچار حدی از کم‌توانی ذهنی شده‌اند و درنتیجه قادر به انجام امور شخصی و تکالیف اجتماعی خود در مقایسه با همسالان و افراد مشابه خود نیستند و علاوه بر داشتن مشکلاتی در جنبه‌های شناختی نظیر هوش، حافظه، زبان و یادگیری، از نظر ویژگی‌های رفتاری، مهارت‌های اجتماعی و سازش یافتگی دچار نارسایی هستند (خان‌زاده و همکاران، ۱۳۹۳).

از مشخصه‌های کم‌توانی ذهنی به‌عنوان یک ناتوانی عبارت است از محدودیت‌های فراوان در عملکرد هوشی و در رفتار انطباقی که خودش را در مهارت‌های مفهومی، اجتماعی و مهارت‌های انطباقی عملکردی نشان می‌دهد. این ناتوانی قبل از ۱۸ سالگی بروز می‌نماید. در به‌کارگیری این تعریف پنج فرض ضروری باید در نظر گرفته شوند:

۱- محدودیت‌ها در عملکرد فعلی را باید در بستری از بافت اجتماعی مربوط به گروه سنی فرد و فرهنگ وی در نظر گرفت.

۲- به‌منظور انجام ارزیابی معتبر باید تنوع فرهنگی و زبانی و همچنین تفاوت‌های مربوط به جنبه‌های برقراری ارتباط، حسی، حرکتی و رفتاری را در نظر گرفت.

۳- در هر فردی، محدودیت‌ها همراه با نقاط قوت هستند.

۴- هدف از توصیف محدودیت‌ها عبارت است از ایجاد نیمرخی از حمایت‌های لازم.

۵- با فراهم کردن حمایت‌های شخصی مناسب و مداوم، عملکرد زندگی فرد دارای کم‌توانی ذهنی عموماً بهبود می‌یابد.

کودکان استثنایی از نظر هوشی، جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل‌توجهی در قیاس با همسالان دیگر خود متفاوت بوده و نمی‌توانند به نحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه‌های آموزش‌وپرورش عادی را ببرند. این‌گونه کودکان به دلیل اینکه رشد فکری کامل ندارند، واکنش‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند. از سوی دیگر چون نمی‌توانند بر رفتارهای خودکنترل داشته باشند، یا اگر عمل خلافی از آن­ها سر بزند، احساس گناه و تقصیر کنند و همچنین به دلیل اینکه از نظر شخصی نارس و نابالغ هستند، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق‌العاده‌ای هستند (باقری، ۱۳۷۹). افراد کم‌توان ذهنی حدود ۵/۱ تا ۵/۲ درصد از کل جامعه را تشکیل می‌دهند که اکثر آن‌ها قادر به گذراندن زندگی طبیعی هستند (آیچستید و بری، ۲۰۱۵)، برخی منابع، شیوع کم‌توانی ذهنی را در ۳ درصد جامعه برآورد کرده‌اند (لین و لین، ۲۰۱۳).



Aychestid & Bari.

Lin & Lin.

مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *