مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) رقابت جویی (رقابت طلبی)

توسط | دی ۱۰, ۱۳۹۵

.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) رقابت جویی (رقابت طلبی) در ۳۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

.

قابل ویرایش : بله

منابع : جدید و آپدیت شده

فرمت فایل : ورد

نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .

پشتیبانی تخصصی : ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴ ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )




.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

رقابت جویی

رقابت طلبی نیز جزء خصوصیات افراد کمال­گرا است، با توجه به خصوصیاتی که از افراد کمال­گرا ذکر گردید تمایل به رقابت و برتری جویی نیز از خصوصیات بارز این افراد است.از طرفی نامیدن فرد به نام تیزهوش به شخص توقع بالایی را از خود القا می نماید. و از طرف دیگر والدین و معلمان از کودکانی که توسط متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی می شوند، انتظار دارند که در همه زمینه های عالی عمل کنند. زندگی تحت تاثیر انتظارات غیر واقعی و بالا ممکن است کودک را از پذیرش خود به عنوان یک فرد غیر کامل ناتوان کند. به ویژه در صورتی که محبت و پذیرش کودک به موفقیت او وابسته باشد. بنابراین ممکن است این انتظارات زمینه ای برای رشد کمال گرایی در کودکان تیزهوش باشد برخی دیگر از شواهد نشان می دهد که تیزهوشان در معرض آسیب های ناشی از کمال گرایی هستند. به نظر لوسیکرو جفری[۱](۲۰۰۰) کودکان تیزهوش دارای کمال گرایی تجویز شده از سوی اجتماع هستند و از کامل بودن به عنوان ابزاری برای حفظ خود – ارزشمندی استفاده می کنند. کمالگرایی در دختران تیزهوش منجر به تلاش بی پایان برای رسیدن به اهداف غیر منطقی می‏گردد(جمشیدی، آقا دلاور پور، حقیقت، لطیفیان، ۱۳۸۸).

۲-۳-۱-عوامل رقابت جویی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی

رفتارهای انسان و تعامل های او با دیگران ممکن است در سه حالت، همکاری، رقابت و فرد گرایی صورت گیرند. در موقعیت های همکاری، دستیابی افراد به اهداف شان با یکدیگر همبستگی مثبت دارد. در این گونه شرایط، به سود فرد است که موجب تسهیل پیشرفت سایر اعضای گروه شود. در موقعیت های فعالیت فردگرایی دستیابی فرد به هدف ش مستقل از دیگران است.

اما، در موقعیت های رقابت جویی، دستیابی افراد به اهداف شان با یکدیگر همبستگی منفی دارد، یعنی زمانی که یک فرد به هدفش می رسد، سایر افرادی که با او در رقابت هستند از رسیدن به اهداف شان باز می مانند. در این گونه شرایط، فرد سعی می کند عمکلردش بالاتر از دیگر رقیبان باشد. بسیاری از مطالعات تجربی نشان می دهد که تجارب هکاری بیش از تجارب رقابت جویی یا فرد گرایی باعث ارتقاء و پیشرفت روابط سودمند و حمایت کننده و همچنین تحول شناختی و اجتماعی می شود(جانسن، ۱۹۸۱؛ به نقل از صادقی، ۱۳۹۰).

مید( به نقل از دویچ، ۱۹۴۹؛ به نقل از صادقی، ۱۳۹۰) در تعریف خود از رقابت، آن را به معنای عمل جستجو یا تلاش برای کسب چیزی که فرد دیگری نیز همزمان در پی به دست آوردن آن است تعریف می کند؛ و دویچ(۱۹۴۹؛ به نل از صادقی، ۱۳۹۰)، می گوید: رقابت بین دو نفر یا اشخاصی بیش از دو نفر یا گروهی دارای هدف که به طور مستقیم با هم متضاد هستند، اتفاق می افتد.

۲-۳-۲-انواع رقابت طلبی در افراد

۲-۳-۲-۱-رقابت طلبی مستقیم

رقابت طلبی مستقیم متضمن مبارزه با افراد علیه همدیگر است، که هر کس سعی می کند موفقیت های خود را به حداکثر و موفقیت های رقیب را به حداقل برساند(صادقی، ۱۳۹۰).


۱ . Locicero & Jeffery


رقابت طلبی و خودکارآمدی

منظور از خودکارآمدی میزان اطمینانی است که هر فرد به توانایی خود در زمینه اجرای مجموعه ای از کارها یا انجام یک تکلیف خاص ابراز می نماید. بندورا(نیو و همکاران، ۲۰۱۱ و موریس، ۲۰۰۲)، خودکارآمدی به ادراک توانایی­ها برای انجام دادن عملی که مطابق میل است، اشاره می­کند. خودکارآمدی به این معنی است که فرد فکر کند که قادر است پدیده­ها و رویدادها را برای رسیدن به وضعیت مطلوب(نیو و همکاران، ۲۰۱۱) با رفتار و کردار مناسب خود سازمان دهد(جین و داوسون، ۲۰۰۹). به اعتقاد ژائو(۲۰۰۶) خودکارآمدی تعیین کننده مهمی در پیش بینی تدریس کارآمد معلمان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است و بر توانایی دانش آموزان برای غلبه بر مشکلات(گا و دی، ۲۰۰۷) تاثیر می‏گذارد. علاوه بر اینها، نقش خودکارآمدی به عنوان یک متغیر واسطه ای در پژوهش‏های بسیاری(مانند شوارتز و همکاران، ۲۰۱۱) بررسی شده است.



. Nie

. Muris

. Zhao

. Gu & Day

. Schwartz

مشاهده پیش فاکتور ، پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *